THOMAS MORE
Algemene informatie
Thomas More is een unie van hogescholen binnen de Associatie KU Leuven. Zij biedt studenten innovatief professioneel hoger onderwijs in nauwe samenwerking met het werkveld. Door haar toonaangevend onderwijs, toepassingsgericht onderzoek en dienstverlening vormt zij een motor van regionale ontwikkeling.
In de IT factory werkt de student van bij de start heel praktijkgericht en vaak aan de hand van vakoverschrijdende projecten. Al na enkele weken maakt hij een eigen website en heeft hij voldoende netwerkkennis om een LAN-party op te zetten. In het tweede jaar doorloopt de student in team alle fasen die ook in een echt webbedrijf nodig zijn bij het ontwikkelen van een PHP-webapplicatie voor een klant. In het derde jaar werkt de student aan reële bedrijfsopdrachten. Op de campus De Nayer wordt de aandacht geleg op vakoverschrijdend projectwerk waarin de student al met de bedrijfswereld in contact komt.
Op beide campussen, moet de student in het laatste semester zijn verworven competenties bewijzen via een stage en een eindproject. Tijdens zijn stage word hij begeleid door medewerkers op zijn stageplaats. Ook vanuit de hogeschool krijgt de student een begeleidende docent die zijn stage en zijn bachelorproef mee opvolgt.
PARTNERS
Thomas More - IT beschikt over een groot aantal werkveldcontacten. De bedoeling is om met bedrijven op structureel basis te werken. In functie van de state-of-art die nodig is, gaat de hogeschool op zoek naar een bedrijf die dit les kan geven. Een voorbeeld daarvan is Vasco Data Security die een aantal workshops op jaarbasis komt geven. De school heeft ook meerdere internationale partners, onder meer in Zweden, Finland, Portugal, Ethiopië en China. Dit geeft de student de opportuniteit om buitenlandse expertise mee te nemen.
"We zijn permanent op zoek naar nieuwe partners."
Patrick Pelgrims, Opleidingsmanager
IT opleiding
Campus Geel: Toegepaste Informatica en Electronica-ICT
Van bij de start krijgt iedereen een dezelfde IT-basiskennis mee. In fase 1 proeft de student van de verschillende trajecten, in fase 2 kiest hij specifiek voor één specialisatie. Vier opleidingstrajecten zijn aangeboden:
- Applications (APP): ontwikkelling van state-of-the-art webtoepassingen en mobile apps. De student leert Agile ontwikkelen met Scrum en eXtreme Programming.
- Business information technology (BIT): inzicht in Big Data en Business Intelligence (BI) biedt nieuwe mogelijkheden om gegevens te analyseren en te visualiseren in dashboards en scorecards. Daarnaast leert de student SharePoint gebruiken om informatie zo efficiënt mogelijk te delen binnen een organisatie.
- Embeded devices (EMDEV): ontwikkelling van software om innoverende hardwaretoepassingen online te brengen, bijvoorbeeld in de context van ‘smart homes’ en ‘the internet of things’. Met apps-op-maat maak je het mogelijk om het geheel te visualiseren en beheren.
- Infrastructure (INFRA): specialisatie in netwerken en systemen. Je bouwt en beheert moderne datacenters en bedrijfsnetwerken, gebruikmakend van recente technologieën zoals virtualisatie, fibre optics en doorgedreven automatisering. Security vormt een belangrijke rode draad doorheen dit keuzetraject.
De twee eerste trajecten leiden tot een diploma Toegepaste Informatica, de twee laatste tot een diploma Elektronica-ICT
Campus De Nayer: Electronica-ICT
Vanaf de eerste fase kiezen uit 4 inhoudelijk verschillende keuzetrajecten binnen de afstudeerrichting Elektronica (Embedded Hardware Developer of Embedded Software Developer) of ICT (Application Developer of System Engineer)
- ‘Embedded hard- en software developer’: digitale technieken en microcontrollers. De student verwerft de basis van analoge en digitale elektronica, én leert zelf ontworpen elektronische systemen en slimme apparaten programmeren.
- System Engineer: ontwikkeling en beveiling van netwerken en infrastructuren. De student gaat dieper in op het configureren, installeren en beheren van Windows- en Linux- clients en servers. Ook virtualisatie en de cloud komen nadrukkelijk aan bod, net als de beveiliging van deze systemen. Ongeveer de helft van de tijd doet de student vakkennis op, de andere helft is hij werkzaam in een project uit het bedrijfsleven.
- Application Developer: ontwikkeling van (web)applicaties voor technologische, wetenschappelijke of industriële toepassingen. De student leert coderen en ontwikkelen in courante programmeertalen (C#, C++ .NET, Python ...) , krijgt inzicht in alle aspecten van architectuur en applicatie-integratie. Aandacht wordt besteden aan het juist ontwerpen van connectivity software, waarmee via het netwerk interactie mogelijk is tussen meerdere applicaties en diensten. Ongeveer de helft van de tijd doet hij vakkennis op, de andere helft is hij werkzaam in (bedrijfs-)projecten.
"Er kiezen te weinig mensen voor Electronica-ICT."
Patrick Pelgrims, Opleidingsmanager
Interview
Interview met Martine Taeymans en Patrick Pelgrims van de Hogeschool Thomas More
DataNewsJobs sprak met Patrick Pelgrims, Opleidingsmanager Campus De Nayer, en Martine Taeymans, Marketing Manager Thomas More.
- DataNewsJobs: Ik zal rechtstreeks met de deur in huis vallen! Alle ondernemingen worden IT ... zijn jullie bereid om volgend jaar duizend studenten te verwelkomen ?
- "Dat zouden we graag willen maar vandaag kan dat niet! Twee redenen daarvoor. Ten eerste moet het over een kwaliteitsvolle groei gaan. En vandaag missen we helaas veel talenten. Stel u voor dat er bijvoorbeeld geen meisjes zijn onder onze studenten! Ik kan me niet voorstellen dat geen enkel meisje interesse heeft in een van onze twee IT-filières."
- Hoe verklaart u dat dan?
- "De goesting voor IT moet gegeven worden wanneer de kinderen twaalf jaar oud zijn en in de middelbare school zitten. Wachten tot achttien jaar om een informaticales te geven is te laat! Obama heeft trouwens gezegd dat IT in de lagere scholen moet gegeven worden. Er zijn reeds vele bottom-upinitiatieven van start gegaan, zoals ‘CoderDojo’, waarbij kinderen op zaterdag komen programmeren. Dat is een eerste stap in de goede richting maar het is niet genoeg. De leraren hebben daar nog te veel schrik van, ze kennen dat niet en kunnen dat niet overbrengen. Het vormen van leerkrachten wordt dan ook echt prioritair."
- U sprak over twee redenen? Wat is dan de tweede?
- "De financiering! De financiering vanuit de overheid komt met vertraging. Stel u voor dat we duizend studenten zouden moeten prefinancieren ... onmogelijk! De overheid zou proactiever te werk moeten gaan."
- Zou de sponsoring van bedrijven een oplossing kunnen zijn?
- "Dat is inderdaad een interessant idee. Als we kijken naar wat er in het buitenland gebeurt, bijvoorbeeld op de Amerikaanse universiteiten (MIT, Berkeley), is het zeker een gedachte waard. We zouden een systeem kunnen oprichten waarin studenten gesponsord worden door bedrijven. Dat is een veel beter systeem dan 30.000 euro vragen om te studeren, want als de student faalt, is hij dat bedrag kwijt. Voor de toekomst denken we dat de inspanning tussen een bedrijf en een student een stuk van de oplossing kan betekenen (op vlak van interesse)."
- IT evolueert zeer snel. Moet u regelmatig de inhoud van uw cursussen aanpassen?
- "Uiteraard! En daarom zijn onze leraren zich continu aan het bijscholen. Zij leren ook van de gastdocenten die uit bedrijven komen."
- Ten slotte, is er iets waarvan jullie zeggen: "Dat zou de max zijn!"?
- "We dromen van een kortere opleiding voor werkstudenten. Wij zijn volop aan het nadenken; de opleiding zou moeten aangepast worden, onder andere richting meer zelfstudie. Het probleem is dat we minimaal 30 à 40 studenten zouden moeten hebben om dat te kunnen lanceren. En dat vraagt financiële middelen ... Als een bedrijf dat wil sponsoren ... (lachen)"